mini jerka

Helgens jerka låter enkel i teorin (tipsa om böcker som är ca. eller under 100 sidor lång). I praktiken var det betydligt svårare. När jag väl har lyckats dra fram en bunt med ”tunnisar” visar det sig att bara en av dem faktiskt uppfyller kraven. Mitt officiella svar @ v.22 blir alltså:

Den döda älskarinnan, en samling noveller av Théophile Gautier, utgiven av ellerströms. I min personliga åsikt, en av de bästa författarna i den gotiska genren. Personligen tycker jag att Den dubble riddaren är bäst, även om titel-novellen är hans mest kända.

003

Inofficiellt skulle jag vilja lägga till två böcker som nästan uppfyller kraven (de är längre än 100, kortare än 200).

Illa far landet, skriven av Tony Judt, visserligen tycker en del att den kan vara lite trög, men åh vad jag gillade denna. Handlar om vår ekonomiska samtid, och hur vänsterpolitiker har misslyckats med att vara vänster.

The Fantastic, av Tzvetan Todorov, är ju en litteratur-vetenskaplig bok, så om du är ute efter underhållning är detta fel val. Ett måste om du är intresserad av fantastik litteratur, vare sig det är Poe eller Nerval.

One response to “mini jerka

  1. Jaa jag har ju faktiskt Den döda älskarinnan men den glömde jag helt bort.

Kommentera

