Vems Natur?

Som den spirituella kringhoppare jag är gick jag en kurs i naturmagi för ett tag sedan. Det gick inte så där jättebra (det gick skit dåligt). Den första punkten i den här kursen handlade om hur du ska röra dig i och behandla naturen. Det hela gick ut på att vi människor måste vara tysta som små näbbmöss, tassa på nätta tår genom skogen och inte ha sönder mossan vi gick på. Jag tyckte det hela var störtlöjligt, vilket jag också berättade, vilket ledde till att jag blev utskälld av 9 pers på samma gång. Jag vidhåller dock min åsikt, för det var störtlöjligt. Nu har jag dessutom gått och tänkt på det ett tag och tar avstånd från detta smygande och tassande ännu mer.

Jag har nämligen kommit på vart den här idéen kommer ifrån. Grundtanken som finns i detta är att jag som människa skulle vara främmande för naturen. Som om jag inte riktigt hörde hemma där. Det är inte mitt element, inte min plats, och därför måste jag sluta vara människa och tvinga mig själv att vara något annat. Det här är en idé som jag inte kan ställa mig bakom. Jag anser mig själv vara en del av naturen. Jag är fauna, beläget mellan Mård och Narval. När jag går ut i skogen ser jag inte mig själv som en besökare i naturen för min grundinställning är att jag är natur.

Det här betyder inte att jag anser mig ha rätt att röja precis hur jag vill. Jag skulle inte starta en skogsbrand eller försöka utrota alla ekorrar liksom. Men jag tänker inte ta avstånd ifrån min art heller. Människor låter, så är det. Det finns inte en chans på jorden att jag kan springa genom skogen utan att låta. Jag är ingen sämre naturmänniska för att jag ibland sjunger när jag är ute och går. Och om det är vinter? Då finns det liksom ingen möjlighet att gå ut utan att det krasar under fötterna. Det gör det inte för något annat djur heller. Att du inte hör en mus betyder inte att möss inte hörs. Rävar kan ju höra möss tex.

Och dessutom, jag är ganska säker på att rådjuren starkt föredrar att du hörs på håll. Är det något de inte vill vara med om så är det att någon smyger sig på dem.

One response to “Vems Natur?

  1. Den gamla tanken om att människor och natur är skilda saker som spökar? Det är rätt intressant. Jag håller med dig i detta fall.

Kommentera

