En tisdagsenkät

Nicole från Bok-Tokig har översatt en enkät till svenska, och eftersom det är tisdag + att jag inte har något bättre för mig (orkar inte göra något annat snarare) får detta bli dagens bloggning.

Fysisk bok eller e-bok?
Jag gillar ju e-böcker, samtidigt som jag gillar pappersböcker också. Jag försöker att alltid köpa e-böcker eftersom jag vill värna om skogen, men utbudet är ju tyvärr ganska litet.

Ljudbok eller vanlig bok?
Jag kan inte lyssna på ljudböcker. Det är som att jag måste hålla i något för att jag ska kunna fokusera. När jag försöker lyssna på ljudböcker börjar bara göra annat istället, typ skriva eller sjunga så nej, ljudböcker är inget för mig.

Pocket eller inbunden?
Pockets är ju bra eftersom de är billigare och mindre. De är mjuka att hålla i och går att vika om det skulle behövas.

Vuxen eller ungdom?
Jag gillar ju vuxenböcker, och det har jag nästan alltid gjort. En och annan ungdomsbok slinker ner men ärligt talat, barnböcker för mindre barn är min nummer tre efter vuxenromaner och facklitteratur.

Serier eller singlar?
Svårt. Jag gillar serier men bara om det ”behövs”. Det kan störa mig mycket när det görs serier av berättelser som lika gärna kan klämmas ner i en enda bok. Sedan tycker jag det finns vissa berättelser som är tillfälliga nöjen, som en liksom inte VILL ha mer än en bok av, för att det inte ska bli för mycket.

Hund-öron eller bokmärken?
Gamla bussremsor är det bästa. När en bok (som inte är alltför speciell) passerat ett visst datum blir det oki att göra hundöron.

Knäcka bokryggen eller knappt öppna boken? 
Alltså, om jag måste knäcka bokryggen för att kunna läsa boken ordentligt ja, då får den väll knäckas då. Jag läser så som det är bekvämt att läsa, bokrygg till trots. Det ska ju vara en njutning, inte en kamp för att bevara boken i nyskick. En vill ju se om en bok har blivit läst dessutom.

Låna eller köpa?
Jag lånar när det går, av samma anledning som jag försöker köpa e-böcker. Det är bättre för miljön. Dessutom är bibliotek något jag vill värna om och ha kvar. Älskar att låna böcker från bibliotek och titta på andras understrykningar och stjärnor. Då kan jag tänka att någonstans finns en människa som fann just detta stycke så speciellt att de bara var tvungna att stryka under det.

Bokaffär eller online?
Oftast beställer jag online. Jag köper ju typ enbart från SF bokhandeln och Bokus och jag har ju varken tid, lust eller råd att åka till stan. Bokhandlar som Akademibokhandeln och Klackenbergs tycker jag ärligt talat har helt ofantligt dåligt utbud.

Fiktion eller icke-fiktion?
Jag älskar facklitteratur men fiktion ligger ett litet snäpp högre.

Fantasivärld eller verkliga livet problem?
Fantasy men lite fantasi på toppen. Jag kan inte ens komma på en bok som handlar om verkliga livet som jag faktiskt gillar. Jag gillar inte ens urban fantasy liksom…

Kindle, iPad eller annan?
Letto. iPads är snygga men sjukt dyra. Dessutom har den en massa annat bajs jag inte vill veta av. Och Kindle fungerar väll bara med Amazon? Älskar min Letto, försöker fortfarande komma på hur exakt de får skärmen att se så där pappersaktig ut.

Tegelsten eller kort och gott?
Jag gillar tjocka böcker om berättelsen förtjänar det. Jag har små fördomar om korta böcker faktiskt. Har fått för mig att de liksom är slafsiga och ihopraffsade. Det finns såklart korta böcker som författaren har ägnat en massa tid åt, men jag kan fortfarande inte komma över min kärlek för tegelstenar.

Romantik eller action?
Action tack. Det är inte det att jag har något emot romantik i sig. Det är bara det att jag är förbaskat trött på den gamla stereotypa romantiken som jag inte överhuvudtaget kan identifiera mig med.

Uppkrupen i soffan eller glassa i solen?
Skulle aldrig falla mig in att glassa i solen oavsett aktivitet! Glassa i skuggan med en bok älskar jag. Jag har en ek på gräsmattan som ger perfekt skugga och som dessutom erbjuder en och annan ekorre som sällskap. Annars gillar jag att gosa ner mig i sängen med katten och valpen och läsa.

Läsa recensionen eller avgöra själv?
Jag gillar att läsa recensioner av andra. Särskilt via bokbloggar då en kan ”lära känna” en annan bloggares smak så en kan verkligen få ett hum om boken kommer passa en eller inte. Men jag måste ju alltid läsa själv innan jag kan veta helt säkert :)

Zombies eller enhörningar? 
Jag vet ärligt inte varför men jag hatar zombies. Jag föredrar enhörningar alla dar i veckan. Enhörningar är brutala, jag menar, har ni sett det sylvassa hornet de har i pannan? Perfekt utformat för mänsklig spettning.

Kommentera

