För vi vill ju inte ha det som i Singapore

Tidigare idag publicerades en artikel av Yvonne Andersson (KD) på svd:s hemsida. Den berör det faktum att det inte gick superbra för Sverige i PISA-undersökningen. Först och främst: Det verkar totalt djävla genomomöjligt att få fram en komplett resultatlista över PISA 2012. Jag utgår därför ifrån att den ännu inte publicerats, vilket gör det rätt konstigt att skriva en debattartikel i svd om den. Hur som helst. Det som stör mig så offantligt med Anderssons artikel är detta:

”Vill vi att våra unga ska ha samma skolupplevelser som en del av de elever i länder som ligger överst i jämförelsen?”

Okej. Jag tycker inte att barn ska jobba ihjäl sig i skolan, verkligen inte. Det ska inte vara terror att plugga. Men kan vi snälla sluta utgå ifrån att alla länder som inte är exakt som Sverige är helveten? ”Däremot kan vi dra slutsatsen att Sverige inte har prioriterat matematiken så högt att den fått lika många undervisningstimmar i skolan. Istället har vi plockat in ett antal andra ämnen och moment som eleverna har lärt sig.” skriver Andersson sedan. Vad hon menar med detta är jag inte helt säker på då jag vet av en vän som kommer från Singapore att de minsann har bild och idrott och musik och samhällsundervisning och en massa andra ämnen i sin skola. Det är inte som att de går till skolan och bara räknar matte, enbart.

Jag är ju en sådan där människa som inte tycker det är särskilt viktigt att vara bäst jämt. Rör mig inte i ryggen att Svenska 15-åringar inte vann en mattetävling. Vad jag däremot inte gillar är när någon ska komma och rättfärdiga nederlaget. Förklara bort varför det blev si och varför det blev så. Sverige var inte bäst i matte, kan det inte räcka så.

Och vad menas med: ”Vill vi att våra unga ska ha samma skolupplevelser som en del av de elever i länder som ligger överst i jämförelsen?” Du kan inte bara slänga ur dig en sådan sak utan att förklara varför det är så dåligt, Andersson! Det är en sådan där sak västerländare säger om asiatiska skolor utan att överhuvudtaget förklara vad och varför det är dåligt från första början. Ingen som läser din artikel har en jäkla aning om hur skolsystemet i Singapore ser ut, så snälla förklara dig.

Kommentera

