Bokbloggsjerka vecka 3

Eftersom det är Fredag och jag inte har något bättre för mig hakar jag på Annikas jerka. Veckans fråga är:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Först och främst tittar jag på omslaget och titeln. Jag är inte så jättekräsen vad gäller omslagets design men det ger en i alla fall ett hum om vilken typ av bok det är (oftast). Faktum är att jag inte ens alltid läser baksidetexten, heter boken The Dragons of Babel och omslaget föreställer en rytande drake och en stor, svart stad behövs det liksom inte.

Sedan finns den där dragningen som inte riktigt går att beskriva. När en ser en bok och bara måste, måste ha den, trots att det egentligen inte finns någon anledning.

6 responses to “Bokbloggsjerka vecka 3

  1. Det sker nog en hel del undermedvetet :)

  2. Jätte många skriver samma sak, men det är väl omslaget som först fångar ens intresse ;)

  3. Jag tittar också på omslaget, och för det mesta så ger det faktiskt en fingervisning om vilken typ av bok det är och i förlängningen om det är ens typ av bok eller inte.

  4. Haha! Skön beskrivning! :)

  5. Men den där känslan att man bara behöver ha just den där boken är ganska häftig!

Kommentera

